Mixtape.
Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet quisque rutrum.

Instagram

Idea

Muzykę organową i muzykę kurpiowską postrzegamy jako dwa różne światy, które zupełnie do siebie nie pasują, nie do końca jest to jednak słuszne. Oba łączą w sobie podobne źródło jakim jest obrzędowość – rytuał. Organy, które należą do świata tzw. kultury wysokiej, a także śpiew kurpiowski będący częścią kultury ludowej – spełniają się w funkcji pośrednika duchowości. To pomosty łączące doczesność, codzienność z tym co transcendentne, niejasne, niezrozumiałe. W przypadku organów mamy do czynienia z muzyką będącą częścią liturgii, mającą wpływ na dramaturgię przeżywania obecności Boga w czasie Theatrum Sacrum. Podobnie i ze śpiewem kurpiowskim, bez którego etapy życia w plemiennej społeczności nie mogły być dopełnione. Wyraża on emocje nie do opisania, buduje relacje społeczne i opowiada o odwiecznych prawdach takich jak miłość i śmierć. Oto dwa równoległe wszechświaty, które połączone zostaną dzięki sztuce improwizacji w strzelistej, neogotyckiej przestrzeni pięcionawowej bazyliki w Myszyńcu.

Improwizacja podobnie jak wykonywanie pieśni jest syntezą doświadczeń zapamiętanych. Dotarłem do osoby, która ukazała mi kurpiowską pieśń w swojej naturalnej, tradycyjnej postaci – nieocenionej i wspaniałej pani Zofii Warych. Jej śpiew stał się dla mnie prawdziwym i niewyczerpanym źródłem muzycznych pomysłów. O ile muzyczny folklor regionu kurpiowskiego był i jest szeroko wykorzystywany jako inspiracja dla kompozytorów, o tyle inspirowane nim organowe improwizacje potraktowane jako dramaturgiczna całość są całkowicie nowym artystycznym przedsięwzięciem.

Głównym celem projektu “Muzyka kurpiowska – tradycja w kontekście improwizacji” była rejestracja i publikacja nagrań śpiewu ludowego i jego artystycznej reeinterpretacji w postaci improwizacji organowych. Zarejestrowany materiał dostępny będzie na niniejszej stronie internetowej do listopada 2019 roku. Promuje on nie tylko muzykę, ale także kurpiowskie dziedzictwo materialne – historyczne organy myszynieckiej bazyliki zbudowane przez Antoniego Adolfa Homana.

Adam Tański

pomysłodawca projektu
“Muzyka kurpiowska – tradycja w kontekście improwizacji”